- Strona Główna
- Rozwiązania
- Inspiracja
- Blog Hilti
- Łatwiejsza inwentaryzacja i prowadzenie list narzędzi
Miej wszystko pod kontrolą: prosta inwentaryzacja i cyfrowe listy narzędzi
Odpowiednia struktura może zdecydowanie poprawić efektywność procesów
Jak ważna jest dobra organizacja materiałów w budownictwie? Od pracownika po szefa firmy, odpowiedź jest jedna: bardzo ważna – brak dobrej organizacji może prowadzić do tracenia czasu na poszukiwanie materiałów lub stresu w dniu inwentaryzacji. Gdyby przeprowadzenie inwentaryzacji było możliwe przez jedno kliknięcie, to jak często chciałbyś ją przeprowadzać?
Wyjaśniamy, jak możesz wykorzystać proaktywne magazynowanie, dobrze zaplanowaną inwentaryzację i standaryzację. Gdy sporządzisz kompletne listy narzędzi, możesz zwiększyć przejrzystość, obniżyć koszty i przyspieszyć procesy.
Dobra organizacja narzędzi zaoszczędzi Twój czas
Badaj i identyfikuj potrzeby – pracuj sprawniej
Kiedy zgubisz narzędzie lub używasz go nieprawidłowo, tracisz czas. Może to mieć wpływ na wynik projektu, ale również na satysfakcję pracowników – brakujący sprzęt i poszukiwanie narzędzi, a także koordynacja tego, kto i kiedy może używać jakiej maszyny, należą do codziennych wyzwań, które często spowalniają prace. Dlatego musisz zadbać o odpowiednie zarządzanie materiałami: Dobrze utrzymany stan magazynowy i szybsze rozpoznawanie potrzeb pozwalają sprawniej wyposażyć zespół i stworzyć środowisko, które sprzyja efektywnej pracy. Podstawą są systematyczne inwentaryzacje i listy narzędzi, które umożliwiają rejestrowanie, klasyfikowanie i zarządzanie urządzeniami oraz maszynami.
Inwentaryzacja nie może być źródłem stresu
Wsparcie cyfrowe ułatwia procesy
Każdego roku stajesz przed wyzwaniem jakim jest inwentaryzacja. Często postrzegasz ją jako stratę czasu – ale nie musi tak być. Jeśli ją dobrze zaplanujesz i zorganizujesz, pomoże Ci skutecznie śledzić stany magazynowe. Zdecydowanie łatwiej jest używać do tego cyfrowych systemów:
Zapewniają przegląd istniejących narzędzi i pomagają dokumentować urządzenia z podaniem daty zakupu, stanu i okresów konserwacji. Mogą stanowić punkt odniesienia do planowania przyszłych wydatków. Wszystko to przekłada się na lepsze wyniki pracy, zarówno w perspektywie średnio-, jak i długoterminowej.
Cyfrowe zarządzanie urządzeniami i maszynami sprawia, że Twoi pracownicy mogą oszczędzać dużo czasu podczas codziennych obowiązków: pod koniec dnia poszczególne ekipy mogą sprawdzić w aplikacji, czy wszystkie urządzenia wróciły do samochodu.
Jeśli inwentaryzacja odbywa się na bieżąco, rozwiązania programowe zapewniają realny przegląd sprzętu, dzięki jednemu kliknięciu. Zaleta tego rozwiązania: inwentaryzacja jest stale dokumentowana i nie przyczynia się do przestojów w pracy.
5 pytań, na które powinna odpowiedzieć inwentaryzacja
Po inwentaryzacji swojej floty powinieneś wiedzieć nie tylko o liczbie sprzętów ale również o ich jakości.
- Czy dostępne urządzenia i narzędzia nadają się do pracy przy nadchodzących projektach?
- Czy mam ich wystarczająco i wszystkie są dostępne na stanie?
- Czy trzeba wymienić lub zamówić dodatkowy sprzęt?
- Czy widać oznaki zużycia, czy są wymagane prace konserwacyjne?
- Czy wśród urządzeń posiadam takie, których rzadko używam w pracy?
Wskazówki ułatwiające inwentaryzację
Nasza rekomendacja: Jeśli w obecnym zarządzaniu materiałami widzisz przestrzeń do poprawy, nie czekaj na inwentaryzację. Zacznij organizować swoje narzędzia, tak aby móc oszacować sytuację i zoptymalizować procesy. Korzystając z poniższych wskazówek możesz już w tym roku wdrożyć środki, które ułatwią pracę zespołu i zredukują wysiłek przy inwentaryzacji.
Systematycznie organizuj swój magazyn
Z uporządkowanym magazynem ekipy mogą szybciej przystąpić do codziennej pracy, a prace budowlane przebiegają spokojniej – oszczędzasz czas, bo wiesz, że wszystkie materiały są dostępne i gotowe do użycia.
Metoda 5S została zapożyczona z idei „Lean Management”. Służy do projektowania środowiska pracy tak, aby każdy mógł skoncentrować się na swoich zadaniach. 5S oznacza: sortowanie, systematyzację, sprzątanie, standaryzację i samodyscyplinę. Możesz łatwo opanować ten system i krok po kroku zastosować go przy własnym zarządzaniu sprzętem. Pomocne będą tu wózki warsztatowe, szafki na narzędzia, skrzynki do sortowania drobnych części oraz tzw. „shadowboards”, czyli tablice, na których każde narzędzie ma swoje stałe miejsce – pomaga to w sortowaniu i systematyzacji inwentarza.
Jeśli potrzebujesz przy tym pomocy, sprawdź usługi doradcze, takie jak zarządzanie magazynem Hilti.
Podziel się odpowiedzialnością z zespołem
Dzięki zoptymalizowanym procesom i dobrej organizacji Twoi ludzie mogą pracować samodzielnie i zyskać więcej czasu na swoje zadania na budowie. Przedstaw swoje cele współpracownikom: W ten sposób mogą aktywnie wdrażać swoje pomysły na ulepszanie procesów i czują motywację do przejęcia odpowiedzialności, ponieważ ostatecznie lepiej zaplanowana przestrzeń z materiałami odciąża zespół i redukuje stres.
Zespół może być regularnie angażowany: Podczas sprzątania pojazdów i krótkich rozmów przy odprawie: Czy wszystkie narzędzia działają bez zastrzeżeń, czy istnieje konieczność naprawy lub zakupu nowych urządzeń i czy zespoły są zadowolone z ich wydajności? Kiedy inwentaryzacja staje się rutyną, narzędzia gubią się rzadziej, niesprawny sprzęt jest wykrywany szybciej, a nowe zakupy można planować z wyprzedzeniem.
Postaw na ciągłą inwentaryzację
Rozważ prowadzenie stałej inwentaryzacji. Twoim wsparciem będą cyfrowe rozwiązania do zarządzania urządzeniami i maszynami. Oprogramowanie Hilti ON!Track zarządza Twoim sprzętem, lokalizując urządzenia za pomocą numeru identyfikacyjnego i wykorzystując inteligentne tagi z technologią Bluetooth oraz etykiety z kodami kreskowymi do identyfikacji urządzeń. Dzięki oprogramowaniu działającemu w chmurze masz dostęp do informacji w dowolnym momencie z biura czy budowy – gdziekolwiek jesteś. Możesz przeglądać, które urządzenia i narzędzia (nieważne od jakiego producenta) są dostępne, które są przypisane do zespołu, a których nie można znaleźć. Obszerne raporty dostarczają więcej informacji na temat rejestru i przypisanych narzędzi. Zaleta tego rozwiązania: na bieżąco przeglądasz swoje stany magazynowe i lepiej planujesz przyszłe działania.
Przeczytaj, jak rozwiązania cyfrowe wspierają zarządzanie narzędziami
Znaczenie listy narzędzi
Listy narzędzi pomagają w organizacji codziennych zadań
Prowadzenie list materiałów jest podstawą inwentaryzacji, a także ułatwia codzienną pracę. Listy narzędzi służą do dokumentacji posiadanych urządzeń i porządkują je według kategorii. Można określić, które narzędzia są kluczowe w codziennej pracy, dzięki temu skupisz się na szczególnie istotnych i intensywnie używanych narzędziach. Zdecydowanie prościej będzie Ci zaplanować ewentualne naprawy, przewidzieć zużycie sprzętu oraz podejmować decyzję o kolejnych zakupach. Możesz tworzyć listy narzędzi dla różnych projektów budowlanych, branży sanitarnej, instalatorskiej lub elektrycznej, a nawet konkretnych zadań. Dzięki temu możesz mieć pewność, że niezbędne narzędzia są dostępne, zostały spakowane do samochodu lub wróciły do magazynu w nienaruszonym stanie. Kiedy prowadzisz cyfrowe listy narzędzi (co zdecydowanie polecamy), możesz wykorzystywać je jako wzory dla podobnych projektów, dzielić się nimi z zespołem, aktualizować je w dowolnym momencie oraz integrować z innymi systemami np. systemy zamówień czy zarządzanie urządzeniami i maszynami.
4 obszarów, w których listy narzędzi ułatwią Ci pracę
Listy narzędzi i rejestry uzupełniają się
Codzienne inwentaryzacje zapewniają lepsze wyniki projektu
Podczas przeprowadzanej inwentaryzacji naturalnym jest korzystanie z list narzędzi: w taki sposób stany magazynowe pozostają stale pod kontrolą. Umożliwia to lepsze zarządzanie projektami i pozyskiwanie lepszych rezultatów.
- Listy wprowadzają większy porządek w codziennym życiu, więc każdy oszczędza czas.
- Dostarczają zdecydowanie częściej informacji na temat Twojego rejestru narzędzi, co umożliwia Ci planowanie z większym wyprzedzeniem.
- Dzięki lepszej organizacji przyszłych zakupów i dostępnych materiałów zapewnisz lepsze wyposażenie dla swoich zespołów. Będzie to skutkować większą satysfakcją pracowników.
Dzięki temu ułatwisz sobie półroczną lub roczną inwentaryzację. Jeśli zastanawiasz się nad cyfrowym zarządzaniem materiałami, przeczytaj więcej o naszym systemie ON!Track.
Więcej na ten temat