„Pozytywny rozwój światowego przemysłu budowlanego umożliwił szybsze niż oczekiwano wyjście ze spowolnienia związanego z pandemią COVID-19. Bardzo cieszy fakt, że udało nam się zwiększyć rentowność pomimo napiętej sytuacji w zakresie zaopatrzenia na świecie oraz dalej zwiększać inwestycje w sprzedaż bezpośrednią, innowacje i cyfryzację. Przez pewien czas korzystaliśmy również ze stabilnego środowiska walutowego" - wyjaśnia prezes Christoph Loos.
Do wzrostu sprzedaży przyczyniły się wszystkie regiony działalności. W Europie, gdzie sytuacja w krajach śródziemnomorskich uległa znacznej poprawie, wynik w walutach lokalnych był o 13,8% wyższy niż w roku poprzednim. Znaczący wzrost odnotowano również w obu Amerykach (+10,5%), przy nieproporcjonalnie dużym wzroście w Ameryce Łacińskiej, oraz w regionie Azji i Pacyfiku (+8,9%), pomimo nadal obowiązujących dużych ograniczeń związanych z COVID-19 w Azji Południowo-Wschodniej. W regionie Europy Wschodniej / Bliskiego Wschodu / Afryki (+12,3%) do dwucyfrowego wzrostu sprzedaży przyczyniły się głównie kraje Europy Wschodniej. Z wyjątkiem Bliskiego Wschodu, wszystkie regiony powróciły do poziomu sprzed kryzysu.
Grupa Hilti ponownie intensywnie inwestowała w innowacje i wprowadziła na rynek 66 nowych produktów i usług. Wydatki na badania i rozwój osiągnęły poziom 373 mln franków szwajcarskich (+4,2%), co stanowiło 6,2% wartości sprzedaży. Jeśli chodzi o liczbę pracowników, po przejściowym spowolnieniu tempa wzrostu zatrudnienia w 2020 roku nastąpiła znaczna rozbudowa zespołu, który na koniec 2021 roku liczył 31 115 pracowników (+5,3%).
Pomimo znacznie wyższych cen surowców i transportu, zarówno wynik operacyjny, jak i zysk netto wzrosły nieproporcjonalnie, odpowiednio o 16,3% i 27,1%, osiągając rekordowy poziom 847 mln franków szwajcarskich i 675 mln franków szwajcarskich. Rentowność sprzedaży (ROS) osiągnęła poziom 14,2% (2020: 13,7%), stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROCE) - 17,1% (2020: 16,4%).
Prognozy dla światowej branży budowlanej wskazują na korzystne warunki prowadzenia działalności w 2022 roku. Występuje jednak znaczna niepewność związana z eskalacją konfliktu na Ukrainie, ciągłym wzrostem kosztów i wyzwaniami na rynkach zaopatrzenia i logistyki, znaczną aprecjacją franka szwajcarskiego oraz niepewnym przebiegiem pandemii COVID-19. Niemniej jednak Grupa nadal dąży do realizacji swoich celów strategicznych i wykorzysta swoją bardzo solidną pozycję finansową do dalszych znaczących inwestycji w innowacyjne rozwiązania i cyfryzację procesów w firmie, koncentrując się na rozwoju działalności związanej z oprogramowaniem. W 2022 roku Grupa Hilti przewiduje dwucyfrowy wzrost sprzedaży i rentowność o 2-3 punkty procentowe niższą od poziomu z 2021 roku.
Wzrost sprzedaży w roku 2021 w porównaniu z rokiem ubiegłym
|
|
|
2021
w mln CHF
|
2020
w mln CHF
|
Zmiana w CHF (%)
|
Zmiana w walutach lokalnych (%)
|
Europa
|
3128
|
2718
|
15,1
|
13,8
|
Ameryki
|
1526
|
1405
|
8,6
|
10,5
|
Azja/Pacyfik
|
732
|
670
|
9,3
|
8,9
|
Europa Wschodnia/Bliski Wschód/Afryka
|
592
|
539
|
9,8
|
12,3
|
Grupa Hilti
|
5978
|
5332
|
12,1
|
12,2
|
|
|
|
|
|
|
Najważniejsze dane finansowe
w mln CHF
|
2021
|
2020
|
Zmiana (%)
|
Sprzedaż netto
|
5978
|
5332
|
12,1
|
Zysk operacyjny
|
847
|
728
|
16,3
|
Dochód netto
|
675
|
531
|
27,1
|
Wolne przepływy gotówkowe
|
377
|
463
|
-18,6
|
Zwrot ze sprzedaży (%)
|
14,2
|
13,7
|
0,5 %-p
|
Wskaźnik rentowności kapitału stałego (%)
|
17,1
|
16,4
|
0,7 %-p
|
Wydatki na badania i rozwój
|
373
|
358
|
4,2
|
Liczba pracowników
(stan na 31 grudnia
|
31115
|
29549
|
5,3
|